Kreagrafen

Lektör • Skrivarcoach • Psykosyntesterapeut • Författare • Konstnär

Kan du hisspitcha din romanidé

hisspitch”Vad är det du har skrivit?” frågar han och jag blir helt ställd.
Det är en speciell dag. Manuset som jag har jobbat med i drygt ett år ska äntligen skickas iväg till olika förlag. Printern står på köksbordet och spottar ur sig sida efter sida och jag byter färgpatroner i ett hisnande tempo. Det är då Thomas ställer den där frågan i luren. Jag byter snabbt till mobilhörlurarna, för det hettar liksom till vid örat. Kanske är det genans att jag inte har ett kort och briljant svar på lager?

Thomas Erikson är en av mina tidigare lektörsklienter och sedan flera år framgångsrik författare. Det är ett tag sedan vi hördes av. Nu vill han bara bekräfta att han gärna skriver några rader om vad jag har bidragit med som lektör (det kan du läsa här >>).

Det är trevligt med folk som ringer istället för att SMS:a och mejla stup i kvarten. Men det är också då man kan få de där frågorna som kräver tid för eftertanke, som man inte alltid har. Tid alltså. Jag börjar svamla om vad romanen handlar om och till slut säger jag:
”Nu satte du mig på pottan!”

Thomas, som också arbetar som coach, tipsar om ”elevator pitch”, eller ”hisspitch” som man säger på svenglish. Alltså en införsäljning som är tillräckligt intresseväckande och kortfattad för att hinna presenteras i hissen upp till Heaven 23.

Det är andra gången på en vecka som jag har fått det rådet. Första gången var under Core-dagarna, ett coachingprogram för kvinnliga entreprenörer som vill vässa sin verksamhet. Då var rådet inte bara att vara kortfattad och intressant. Finessen är att fråga den presumtiva kunden vad hen har för behov. Då kan man fokusera på den del i den egna verksamheten som skulle passa, annars står man ju där och pratar och pratar och pratar – som jag gör nu – och rätt vad det är har kunden klivit av innan man hann komma till det mest intressanta.

Förlagen vill ibland ha en kort presentation av handlingen när du skickar in ditt manus på traditionellt sätt. Hur mycket ska du berätta? De ska ju läsa hela manuset, förhoppningsvis. Tänk hisspitch. Vad vill du hinna berätta om du bara har en minut på dig?

Kabusa böcker är ett förlag som inte tar emot spontanmanus. Istället bjuder de in till manuspresentation, eller manuspitch som de kallar det. Där har du generösa fem minuter på dig att presentera din manusidé för en förläggare. Låter det skrämmande? Tänk hisspitch.

H. LangeBoktips!

Värm upp med Henrik Langes roliga ”80 romaner för dig som har bråttom”. Med bara tre serierutor per roman lyckas han berätta det viktigaste ur klassiker som ”Den gamle och havet”, ”Processen” och ”Kattresan”.

 

: : :

Om Core, ett coachingprogram för kvinnliga entreprenörer. Det finns platser kvar till hösten >>

Om hisspitch – läs mer och inspireras >>

4 comments on “Kan du hisspitcha din romanidé

  1. Monica
    30 maj 2013

    Jag gillar idéen med att manuspitcha, som Kabusa förlag gör. Men tyvärr stänger det ju ute författare som personligen inte kan ta sig till en manuspresentation.

    • AC Collin
      30 maj 2013

      Jo, det är sant, men om de är framåt och moderna kanske det kan funka att Skypa? Du kör din presentation hemifrån via datorn helt enkelt, och de kan se dig på storbildsskärm!

      • Monica
        30 maj 2013

        Tycker jag låter som en bra idé, ska försöka tjata till mig något sådan nästa gång jag har ett manus klart.

  2. lyckliglycklig!
    31 maj 2013

    Jut av den anledningen har jag valt bort Kabusa. Jag är inte försäljare, tyvärr.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: